
Årets svenska skönlitterära bok
En inre angelägenhet, Kristian Fredén, Ordfront förlag
Omslagsformgivare: Kerstin Hanson
En inre angelägenhet inleds med en moders självmord, men växer ut till en större berättelse om en släkt i skuggan av en uppburen patriark. Kristian Fredén skriver en finstämd och klar prosa om sorg och självtvivel. Det är en återhållen och samtidigt innerlig roman som med skärpa undersöker en familjs bräckliga band.
Tomhet och ömhet, Isabella Nilsson, Ellerströms förlag
Omslagsformgivare: Marie Pettersson
Tomhet och ömhet blandar prosa och poesi i en egensinnig ordlek där litteraturen utgör en smärtstillande och livsviktig komponent. I hundra infallsrika texter skriver Isabella Nilsson om kärlek och ensamhet med osedvanlig kvickhet och språkkänsla. Det är en stor liten bok författad med fjäderlätt elegans.
Artens överlevnad, Lydia Sandgren, Albert Bonniers Förlag
Omslagsformgivare: Sara R. Acedo
Artens överlevnad är en episk berättelse som färdas lätt i tid och rum med Göteborg som dess bultande nav. I vimlet syns såväl demondirigenter som husockupanter och välbärgade änkor, och Lydia Sandgren kontrollerar samtliga stämmor med absolut gehör. Det är en obönhörligt fängslande och färgstark roman.
Ett år av apokalyptiskt tänkande, Linda Spåman, Galago
Omslagsformgivare: Linda Spåman och Josefine Edenvik
Hur stöttar man en ALS-sjuk far som inte längre vill leva? Ett år av apokalyptiskt tänkande är en mörkt humoristisk serieroman som klarsynt lyfter både anhörigperspektivet och sjukvårdens handfallenhet. Med expressiva bilder och ett behärskat språk väcker Linda Spåman vreden och sorgen till liv i ett förtvivlat och vackert verk.
Liken vi begravde, Lina Wolff, Albert Bonniers Förlag
Omslagsformgivare: Lotta Kühlhorn
Två föräldralösa systrar växer upp bland pedofiler och sadister i mörkaste Skåne, där ett ouppklarat dubbelmord vilar tungt över bygden. Med ett flödande språk och drastiska vändningar lockar Lina Wolff fram skratten ur bråddjupen. Liken vi begravde är en rasande underhållande och formsäker roman.
Våran pojke, Mikael Yvesand, Bokförlaget Polaris
Omslagsformgivare: Bedow design
I Våran pojke leder en ung mans utanförskap till en lika plötslig som meningslös våldshandling. Med ett säreget och underfundigt språk osäkrar Mikael Yvesand berättelsen där fantasi och verklighet flyter samman. Det är en oroväckande träffsäker och skarpt humoristisk skildring av ett samhällets olycksbarn.
Årets svenska fackbok
Stinas bästa vän. En hundägares glädje, sorg och förundran, Göran Greider, Ordfront förlag
Omslagsformgivare: Michael Ceken Illustratör: Ellen Greider
En avklädd, varm och anspråkslös skildring av en husse vars älskade hund gått ur tiden. Med språklig precision destillerar Greider sorgen till klarhet och lyfter det privata till allmängiltig erfarenhet. Kombinationen av personliga skildringar med forskning och historia kring relationen mellan människor och deras hundar gör texten både lättillgänglig och intellektuellt bärkraftig. En stor liten bok.
Historien om Norrland. Framtidens land: träpatroner, världskrig och nya drömmar, Robin Olovsson, Volante
Omslagsformgivare: Conny Lindström
Framtidslandet, sagolandet, motståndslandet. Med berättarenergi och folkbildaranda manar Robin Olovsson fram Norrland ur de historiska dimmorna. Framtidens land är den imponerande avslutande delen av hans tvåbandsverk. Här får Norrland möta världen och världen dra genom det norra. Människor och myter, staten och storkapitalet, dårskap och drömmar. Ett pionjärarbete som förändrar bilden av hela Sverige.
Bruno Liljefors. En biografi, Fredrik Sjöberg, Albert Bonniers Förlag
Omslagsformgivare: Nina Ulmaja
Stortrappen, en av fågelvärldens mest karismatiska arter, ger ett värdigt anslag när Fredrik Sjöberg drar i gång sin biografi över Bruno Liljefors. Här möts två hängivna naturkännare: den porträtterande författaren och den porträtterade konstnären. Båda har skarpa ögon för detaljer och fördolda sammanhang. Med magnifik formuleringskonst fångar Sjöberg såväl estetik som etik. Boken är ett konstverk i sig, fylld av kunskap, humor och kärlek.
Tvätten. En bok om kvinnor och klass, Lena Sohl, Natur & Kultur
Omslagsformgivare: Elina Grandin
Med tålamod, precision och varm blick mejslar Sohl fram en kollektiv berättelse om kvinnor på en tvätt i Rimbo. Porträtten präglas av förtroende och närhet, möjliga genom författarens egna erfarenheter av det slitsamma arbetet. Hon förenar dokumentär noggrannhet med litterär känsla; inkännande men utan schabloner eller sentimentalitet. Resultatet är en envis arbetarklasskildring som är både gedigen och befriande otidsenlig.
Den barmhärtige mördaren. En berättelse om de sista statarna, Patrik Svensson, Albert Bonniers Förlag
Omslagsformgivare: Eva Wilsson
Med effektiv medkänsla och djup historisk insikt väver Patrik Svensson samman en familjs öde med den svenska statarhistorien. Det är en släkttragedi, berättad på ett poetiskt och samtidigt skoningslöst vis. Här briserar politiska och psykologiska krafter och skapar en oförglömlig skildring av det Sverige som så många, så länge, velat förtränga.
Vitön., Bea Uusma, Norstedts
Omslagsformgivare: Lotta Kühlhorn
Bea Uusma fortsätter att nysta i gåtan kring Andrée-expeditionens sista dagar. Med hjälp av modern teknik frilägger hon nya detaljer i det polarhistoriska drama som inte vill lämna henne. Det är en fängslande resa i ballongfararnas spår, berättad med en oförställd besatthet. Vitön. visar det vackra i att ge allt, inte för att lyckas – utan för att man inte kan låta bli.
Årets svenska barn- och ungdomsbok
Hur låter djuren? Mitt första bestiarium, Clara Dackenberg, Natur & Kultur
Omslagsformgivare: Clara Dackenberg
Hur låter grodan i Clara Dackenbergs eleganta flört med det medeltida bestiariet? Ja, inte är det Kvack! Med bläddringen som motor bjuder denna interaktiva bilderbok in till kittlande fyndig överraskningslek där komik och dramatik gömmer sig i bilddetaljerna. Faktauppror och läcker konstupplevelse i ett och samma paket.
Klara – Tvättbjörnarnas stad, Fabian Göranson, Galago
Omslagsformgivare: Fabian Göranson och Josefine Edenvik
Utrustad med svärdet Silverin och ett orubbligt civilkurage upptäcker Klara – en hjältinna för vår tid – nya världar bortom förortens välbeställda villakvarter. Fabian Göransons virtuosa serieroman sjuder av spänning och brännande samhällsfrågor. Frihet och motstånd ställs mot maktmissbruk och totalitära ideal i detta blixtrande fartfyllda, mångbottnade äventyr.
Osynligt, Annica Hedin & Karin Cyrén, Rabén & Sjögren
Omslagsformgivare: Alexis Holmqvist
Om något inte syns, finns det? I symbiotiskt samarbete utforskar Annica Hedins och Karin Cyréns bilderbok filosofiska bråddjup. Sinnligt och ömsint serveras svindlande vardagsförundran. Med färgstark palett och säkert formspråk tas bilderbokens taktila potential till vara när berättelsens djup växer fram, skikt för skikt, stadigt förankrat i ett litet barns existentiella funderingar.
Det finns inget paradis, Oskar Kroon, Rabén & Sjögren
Omslagsformgivare: Sara R. Acedo
Till tonerna av Summertime Sadness minns Alex ett par avgörande dramatiska sommarveckor på landet hos morfar. Under berättelsens yta vibrerar en komplex väv av känslor och relationstrassel. Första kyssen, sorgens irrvägar, oro och svek hanteras suveränt i denna modigt närgångna och finstämt språksäkra ungdomsroman. Oskar Kroons berättelse visar en väg framåt, också när det verkar som om all livsluft tagit slut.
Jenka och jag, Elin Lindell, Alfabeta Bokförlag
Omslagsformgivare: Emili Kvarnström Svensson
Försiktiga och tystlåtna Uno har aldrig haft en bästa vän. Så när han av en slump träffar Jenka – som det är lätt att leka, prata och skratta med – är det en omtumlande och förlösande erfarenhet. Elin Lindell berättar kärnfullt med en sprittande humor som förstärks i bild om det oerhört stora i att välja varandra som vänner. En höjdare till barnroman i barnets ögonhöjd.
Vi måste ha ketchup!, Pija Lindenbaum & Anna Åkerström, Lilla Piratförlaget
Omslagsformgivare: Jens Andersson
Det är grilltajm på campingplatsen, men ketchupen fattas. I Pija Lindenbaums och Anna Åkerströms visuellt vassa bilderbok väcks skeva pappersfigurer och -miljöer till liv i en frejdig parodi på campinglivets miniatyrsamhälle och de vuxnas grillpsykos. Bilderboksbarnens sammansvetsade ”vi” går sina egna vägar i detta oemotståndligt charmiga drama till brädden fyllt av barn-power.